06 stycznia 2003

SPOTKANIE NA TEMAT AUTOMATYKI, NA TERENIE STP "KABATY".

[Zobrazowaniena dwóch monitorach LCD układu torów na terenie STP Kabaty]Spotkaliśmy się na terenie STP, aby zapoznać się z tematem automatyki w stołecznej kolejce podziemnej. Blisko 20-osobowa grupa udała się na tzw. grzybek. Tutaj właśnie zakończono wymianę pulpitu nastawniczego kostkowego na system komputerowy opracowany specjalnie przez naukowców z Politechniki Warszawskiej. Zamiast ogromnego stołu z setkami kostek, przełączników i światełek - pojawiły się dwa biurka. Na każdym ustawiono urządzenia łączności (telefony, radia) i po dwa duże monitory LCD (system jest zdublowany na dwóch komputerach), na których zobrazowano cały układ torowy STP "Kabaty". Na środku umiejscowiono piąty monitor - na którym zobrazowano zapis wszelkich zdarzeń i czynności nastawczych. Przed monitorami spoczywają dwa pulpity digitalizerów z narysowanym układem torów, zwrotnic, rozjazdów, tarcz i semaforów. Wystarczy specjalną myszką kliknąć nad wybranym punktem, aby zmienić jego stan. Zaznaczenie początku i końca przebiegu oraz wybranie trybu jazdy: pociągowa - manewrowa, powoduje automatyczne ułożenie i utwierdzenie drogi przebiegu oraz podanie stosownych swiateł na tarczach. Jest to duże ułatwienie dla dyżurnego.

[Kaseta, na której dokonuje się zapis danych w czarnej skrzynce]Z grzybka grupa przeszła do elektrowozowni, gdzie oglądano stojące na hali składy wagonów rosyjskich serii 81 oraz Metropolis '98. Poniewaz rozpoczęły się już wieczorne zjazdy pociągów do elektrowozowni - uczestnicy mieli okazję dokładnie zaznajomić się z trybem powrotu do zajezdni wagonów po całodziennej pracy.

Następnie grupa wspięła się po schodach na 2 piętro do pracowni automatycznej rejestracji zdarzeń - czyli tzw. "czarnej skrzynki", która jest wykorzystywana od momentu uruchomienia I linii w Metrze Warszawskim, jako jednym z nielicznych w świecie, a zarazem jedynym środku transportu kolejowego w Polsce. Pokazany został tu przemysłowy komputer dostosowany specjalnie do odczytu i analizy zapisów dokonanych na pokładzie pociagu.

[Komputer służący do odczytu zapisów czarnej skrzynki]
W każdym składzie metra są zamontowane dwa rejestratory: po jednym w kazdej kabinie maszynisty. Dokonują one ciągłego zapisu około 100 parametrów, z których większość dotyczy ruchu pociągu, jak np.: prędkość dozwolona, prędkość rzeczywista, przyśpieszenie, droga hamowania, otwieranie drzwi, natężeniem prądu pobranego itd. Są też rejestrowane inne parametry, czasem niezależne od ruchu pociągu: nr maszynisty, napięcie zasilnia, ciśnienie w układzie hamulcowym, napięcie przetwornicy, napięcie baterii akumulatorów, temperatura silników itp. Zapis odbywa się na dużych i bardzo wytrymałych (praktycznie niezniszczalnych), specjalnych kasetach. Odczyt i analiza całodobowego zapisu, dzięki zastosowaniu specjalnego programu komputerowego, zajmuje ledwie kilkanaście sekund. Pozwala to na przygotowanie o 10 rano raportu z pracy maszynistów i pociagów w dniu poprzednim, mimo, że dzień pracy zaczyna się o 8:00 rano. Analiza zapisów jest też bardzo pomocna w razie jakiegokolwiek wypadku w metrze.
Z uwagi na późną porę (dochodziła już godz. 22) na tym wycieczkę zakończono. Druga grupa zapozna się z tym tematem już 03 marca br. Zapraszamy!

… do strony
»WYDARZENIA«
… do strony
»ARCHIWUM KOŁA«
… do strony
»STRONA GŁÓWNA«